Yrittäjän vuosikello, Kesäkuu 2023 I OYG

Tämä kirjoitus on yrittäjien avuksi suunnitellun OMA-vuosikellon järjestyksessä toinen postaus – lähde mukaan tekemään taloushallinnosta helpompaa ja järjestelmällisen tehokasta!

Yrittäjä, muista nämä vähennykset – pienistä puroista syntyy suuri virta

Vähennysten tekeminen kannattaa, sillä ne vähentävät tuloveron määrää, jolloin maksat veroa pienemmästä summasta. Toisin sanoen sinulle jää enemmän rahaa käteen!

Nyrkkisääntö kuuluu: jos kulu liittyy yritystoiminnan tulon hankkimiseen tai säilyttämiseen, voidaan se merkitä kirjanpitoon kuluksi, eli firman piikkiin. Kuitenkin sinun tulee tietää, mitkä ostot ovat vähennyskelpoisia ja mitkä eivät, tai ne lankeavat maksettavaksi myöhemmin. Verottomalta arvoltaan alle 1200 euron pienhankinnan voit vähentää kerralla, eikä niitä tarvitse jaksottaa eri tilikausille. Pienhankintojen vuosittainen määrä ei saa ylittää 3600 euroa, mutta kalliimmankin investoinnin voi vähentää kerralla, mikäli sen todennäköinen käyttöikä on alle kolme vuotta.

 Huom! Verovähennyksen saamiseksi tarvitaan aina joko kuitti tai ostolasku – toimita siis kirjanpitäjälle tositteet. Jos hukkaat tositteen, tee siitä selvitys. Tällöin osto voidaan merkitä kirjanpitoon, mutta vähennysoikeutta ei ole. Tositteista on syytä olla tarkkana, sillä pienistä puroista kasvaa suuri virta ja niiden perään kyseleminen maksaa kirjanpitäjän aikaa – ja sinun rahaasi.

Kaiken tämän voit vähentää:

  • Ennen y-tunnuksen saamista liiketoiminnan suunnitteluun, lupien hakemiseen, yritysneuvontaan sekä tarvike- ja laitehankintoihin liittyvät kulut. Myös kaupparekisterin rekisteröitymismaksu on vähennyskelpoinen kuluerä.
  • YEL-vakuutusmaksut ja toimialakohtaiset vakuutukset
  • Palkka- ja henkilöstömenot: osakeyhtiössä yrittäjän itselleen maksama palkka, työntekijöiden palkat ja sivukulut. Oy:n omistajayrittäjä voi hyödyntää luontaisetuja, kuten esimerkiksi ateria-, puhelin- ja autoetua.
  • Rahoitus- ja korkokulut osamaksuhankinnoista ja lainoista.
  • Työterveyshuollon kulut yrittäjälle ja henkilöstölle.
  • Työkalut, laitteet, tarvikkeet, työvaatteet ja ohjelmistot – kaikki, mitä työssäsi tarvitset, kuten puhelimet (myös liittymät), tietokoneet, työkalut, tulostimet jne.
  • Työhuonevähennys: kotona työskentelevän oy:n omistajayrittäjälle kuuluu työhuonevähennys, toiminimiyrittäjän työtilan todelliset työhuonekulut tai laskennallinen työhuonevähennys. Myös työhuoneen kalusteet ovat vähennettäviä kuluja.
  • Alihankintana ostetut palvelut
  • Neuvottelu- ja markkinointikulut
  • 50 % edustuskuluista ja -lahjoista: asiakkaiden syöttäminen, juottaminen ja viihdyttäminen.
  • Kokous ja lounaskulut
  • Toimialaasi liittyvien järjestöjen jäsenmaksut
  • Koulutusmenot materiaalikuluineen ja matkoineen
  • Ammattikirjallisuus ja -lehdet
  • Myyntisaamisten luottotappiot joita et saanut perityksi.
  • Hyvinvointikulut, kuten Smartum, 400,00 € / vuosi
  • Lahjoitukset ja sponsoroinnit, eivät kuitenkaan poliittiset.
  • Pyöräetu ansioverovapaasti 1.200 euroon asti vuodessa
  • Bussi- ja junaliput muista kuin normaalista poikkeavista työmatkoista.
  • Km-korvaukset muista kuin normaalista poikkeavista työmatkoista, mikäli yrityksellä ei ole omaa autoa. Oy:n omistajayrittäjänä voit maksaa itsellesi verovapaita päivärahoja sekä kilometrikorvaukset.
  • Toimiston kahvitarvikkeet

Tahdotko varmistaa, että olet hyödyntänyt kaikki mahdolliset vähennykset? Ota yhteyttä, OYG:n asiantuntijat ovat valmiina auttamaan.

Tarvitsetko apua yrityksesi talousasioissa?

Tutustu alta OYG:n laajaan palveluntarjontaan ja ota rohkeasti yhteyttä. Olemme täällä sinua varten.

OMA Talous

- enemmän kuin kirjanpitoa

Onko yrityksesi aloittanut lupaavan liiketoiminnan? Tahdotko varmistaa, että hyvästä jalostuu paras? Teemme numeroista yrityksesi muutosvoiman sekä varmistamme, etteivät oikeat siirrot jää kiireen ja innostuksen jalkoihin. Avullamme vältyt ikäviltä yllätyksiltä sekä rakennat kestävää liiketoimintaa. Taloushallinnon palvelumme sisältää perinteisen kirjanpidon ja sähköisen taloushallinnon, tilinpäätökset, veroilmoituksen, palkanlaskennan, kausi-ilmoitukset, tilintarkastuksen sekä yrityksen perustamiseen liittyvät asiat. Kaikki on laskettavissa, jos vain ehtii laskea – me teemme sen puolestasi.

OMA Talous auttaa, kun
  • etsit tilitoimistoa, joka laskee, analysoi ja opastaa
  • tahdot selvittää kulurakenteesi ja paljastaa pullonkaulat
  • haluat karsia turhia kuluja ja parantaa katettasi
  • selvittää investointeihin liittyvät riskit ja mahdollisuudet.
Ota yhteyttä
Antti Kaijolainen

Asiakkuusvastaava

OMA Rahoitus

- löydämme sopivat ratkaisut

Etsitkö rahoitusta liiketoiminnan kasvattamiseen, investointeihin, yritysjärjestelyihin tai yllättäviin haasteisiin? Löydämme yrityksellesi sopivan rahoitusratkaisun. Olemme tukenasi rahoitusprosessin alusta loppuun, liiketoimintasuunnitelmista kannattavuuslaskentaan. Tuotamme aineistot, jotka saavat rahoittajat vakuuttuneiksi.

OMA Rahoitus auttaa, kun tahdot
  • selvittää rahoitusmuotoja
  • etsiä ja vertailla rahoitusratkaisuja
  • selvittää sopivia tukimuotoja
  • laatia suunnitelmaan rahoituksen käytöstä
  • laatia kustannus- ja kannattavuuslaskelman
  • optimoida ja järjestellä vakuudet
  • onnistua rahoitusneuvotteluissa
  • tuottaa selkeät rahoitusdokumentit.
Ota yhteyttä
Mia Vatanen

Rahoituspäällikkö

OMA Konsultti

- tukenasi johtamisessa

Etsitkö liiketoiminnan sparraajaa? Kaipaatko konkreettisia ehdotuksia tavoitteidesi saavuttamiseksi? Konsulttimme puhuvat kanssasi samaa kieltä, kuuntelevat herkällä korvalla sekä esittävät oikeita kysymyksiä. Meille yrityksesi liiketoiminta on alati kehittyvä kokonaisuus, jonka keskiössä on ihminen.

OMA Konsultti auttaa, kun tahdot
  • kehittää liiketoimintaa ja sen hallittavuutta
  • toimia kannattavammin
  • kehittää yrityksesi toimintaa ja sen toimintamalleja
  • onnistua yrityksen johtamisessa.
Ota yhteyttä
Mikko Seppälä

Partner OMA Konsultti

OMA Assari

- mukana yrityksen arjessa

Koostuuko suurin osa päivästäsi hallinnollisten asioiden hoitamisesta? Tuntuuko, ettei varsinaiselle työn tekemiselle jää tarpeeksi aikaa ja päivät tuppaavat venymään?

Assari on yksi yrityksen sujuvan arjen peruspilareista. Työskentelee assari sitten etänä tai yrityksessä paikan päällä voit aina luottaa, että apu on lähellä ja asiat hoituvat aikataulussa. Assaripalvelumme on luotu sinua varten, jotta sinä voit keskittyä yrittämiseen – assari hoitaa päivittäiset sekä äkilliset arjen asiat, joita yrittäjä ei itse halua tai ehdi hoitamaan.

OMA Assari auttaa, kun
  • apua hallinnollisten asioiden hoidossa
  • myynti- ja ostoreskontran hoitajan
  • Viranomaisilmoituksille tekijän
  • Apua tietojen koostamiseen ja arkistointiin
  • Sähköistää kirjanpitosi avaimet käteen periaatteella
Ota yhteyttä
Asta Suikkanen

Operatiivinen johtaja OMA Assari

Tuula Suvanto

Toimistopäällikkö ja palkkahallinnon asiantuntija

+358 40 551 6553

Irina Puranen

Taloushallinnon asiantuntija

+358 44 976 2913

Ljudmila Miseikis

Taloushallinnon asiantuntija

+358 44 242 0133

Elina Ojala
Taloushallinnon asiantuntija +358 44 765 2467
Nikola Gulová

Taloushallinnon asiantuntija

+358 44 242 4876

Terri Paju

Taloushallinnon asiantuntija

+358 44 242 5903

Antti Kaijolainen

Asiakkuusvastaava

Sähköpostiosoitteet:  etunimi.sukunimi@oyg.fi

Saara Juvonen

Taloushallinnon assistentti

Sähköpostiosoitteet:  etunimi.sukunimi@oyg.fi