Yrittäjän vuosikello, tammikuu 2024 I OYG

Tämä kirjoitus on yrittäjien avuksi suunnitellun OMA-vuosikellon tammikuun postaus. Lähde mukaan tekemään taloushallinnosta helpompaa ja järjestelmällisen tehokasta!

Palkkaisinko työntekijän – tästä sen tietää

Suunnitelmallisuus ja paremmat tulokset vaativat yrittäjältä oman tekemisen priorisointia. Usein tämä tarkoittaa työntekijän palkkaamista. Vuosi onkin hyvä aloittaa pohtimalla sitä, tarvitseeko lisäkäsiä sekä mitkä asiat mahdollistavat palkkaamisen.

Palkkaisinko työntekijän – tästä sen tietää

Vaikka toimenkuvasi yrittäjänä riippuu osaltaan yrityksen koosta, on tärkein tehtäväsi tuottaa kassaan mahdollisimman paljon rahaa. Viimeistään silloin, kun kiire ei ole enää ohimenevää, vaan jatkuu viikosta ja kuukaudesta toiseen, on aika joko nostaa hintoja tai palkata lisäkäsiä – tai mikä parempaa, tehdä molemmat.

Työntekijän palkkaamiseen liittyvät tunnusluvut ovat seuraavat:

  • Käyttökate osoittaa, onko toiminta kannattavaa ennen palkkaamista: mikäli viivan alle jää riittävästi, niin palkkaaminen on mahdollista. Käyttökate on sidoksissa hinnoittelun kanssa. Muistathan, että työntekijän tekemä työ on usein yrittäjän tekemää työtä kalliimpaa.
  • Omavaraisuusaste kertoo, kuinka kauan yritys voi jatkaa toimintaansa aiemmin kertyneillä voitoilla. Se turvaa osaltaan palkkaamisen sekä paranee ajan saatossa, mikäli yritys tekee voittoa tilikaudesta toiseen.
  • Käyttöpääomarahoitus, eli tulorahoitus liikevaihdon tuloksesta omalla pääomalla, tai lainan ottaminen on myös vaihtoehto palkkaamisen mahdollistamiseksi.

OmaPalkkalaskurista voi tarkistaa, mitä työntekijän palkkaaminen maksaa. Mikäli työntekijän palkkaaminen ei ole yrityksellesi juuri nyt mahdollista, vaihtoehto on alihankinta. Tämä on usein kannattavaa, sillä se poistaa monia työnantajan vastuita. Alihankinnan mahdollinen heikkous on työntekijän sitoutumattomuus sekä se, että palveluiden laadunvalvonta on haastavampaa.

P.S. Muistathan myös nämä verokorttiin liittyvät asiat:

  • Tammikuussa käytetään edellisen vuoden verokorttia. Veroprosentti on sama kuin edellisessä joulukuussa, mutta tuloraja alkaa tammikuussa nollasta.
  • Uusi verokortti astuu voimaan helmikuussa.
  • Verokortti tulee toimittaa Omaveroon loppuvuodesta, ja se kannattaa tehdä heti kun mahdollista. Nykyaikaisten järjestelmien avulla palkanlaskija saa haettua verokortin suoraan Omaverosta kirjanpitojärjestelmään.

Tahdotko löytää yrityksellesi sopivat rahoitusratkaisut? Ota yhteyttä, OYG:n asiantuntijat ovat valmiina auttamaan.

Tarvitsetko apua yrityksesi talousasioissa?

Tutustu alta OYG:n laajaan palveluntarjontaan ja ota rohkeasti yhteyttä. Olemme täällä sinua varten.

OMA Talous

- enemmän kuin kirjanpitoa

Onko yrityksesi aloittanut lupaavan liiketoiminnan? Tahdotko varmistaa, että hyvästä jalostuu paras? Teemme numeroista yrityksesi muutosvoiman sekä varmistamme, etteivät oikeat siirrot jää kiireen ja innostuksen jalkoihin. Avullamme vältyt ikäviltä yllätyksiltä sekä rakennat kestävää liiketoimintaa. Taloushallinnon palvelumme sisältää perinteisen kirjanpidon ja sähköisen taloushallinnon, tilinpäätökset, veroilmoituksen, palkanlaskennan, kausi-ilmoitukset, tilintarkastuksen sekä yrityksen perustamiseen liittyvät asiat. Kaikki on laskettavissa, jos vain ehtii laskea – me teemme sen puolestasi.

OMA Talous auttaa, kun
  • etsit tilitoimistoa, joka laskee, analysoi ja opastaa
  • tahdot selvittää kulurakenteesi ja paljastaa pullonkaulat
  • haluat karsia turhia kuluja ja parantaa katettasi
  • selvittää investointeihin liittyvät riskit ja mahdollisuudet.
Ota yhteyttä
Antti Kaijolainen

Asiakkuusvastaava

OMA Rahoitus

- löydämme sopivat ratkaisut

Etsitkö rahoitusta liiketoiminnan kasvattamiseen, investointeihin, yritysjärjestelyihin tai yllättäviin haasteisiin? Löydämme yrityksellesi sopivan rahoitusratkaisun. Olemme tukenasi rahoitusprosessin alusta loppuun, liiketoimintasuunnitelmista kannattavuuslaskentaan. Tuotamme aineistot, jotka saavat rahoittajat vakuuttuneiksi.

OMA Rahoitus auttaa, kun tahdot
  • selvittää rahoitusmuotoja
  • etsiä ja vertailla rahoitusratkaisuja
  • selvittää sopivia tukimuotoja
  • laatia suunnitelmaan rahoituksen käytöstä
  • laatia kustannus- ja kannattavuuslaskelman
  • optimoida ja järjestellä vakuudet
  • onnistua rahoitusneuvotteluissa
  • tuottaa selkeät rahoitusdokumentit.
Ota yhteyttä
Mia Vatanen

Rahoituspäällikkö

OMA Konsultti

- tukenasi johtamisessa

Etsitkö liiketoiminnan sparraajaa? Kaipaatko konkreettisia ehdotuksia tavoitteidesi saavuttamiseksi? Konsulttimme puhuvat kanssasi samaa kieltä, kuuntelevat herkällä korvalla sekä esittävät oikeita kysymyksiä. Meille yrityksesi liiketoiminta on alati kehittyvä kokonaisuus, jonka keskiössä on ihminen.

OMA Konsultti auttaa, kun tahdot
  • kehittää liiketoimintaa ja sen hallittavuutta
  • toimia kannattavammin
  • kehittää yrityksesi toimintaa ja sen toimintamalleja
  • onnistua yrityksen johtamisessa.
Ota yhteyttä
Mikko Seppälä

Partner OMA Konsultti

OMA Assari

- mukana yrityksen arjessa

Koostuuko suurin osa päivästäsi hallinnollisten asioiden hoitamisesta? Tuntuuko, ettei varsinaiselle työn tekemiselle jää tarpeeksi aikaa ja päivät tuppaavat venymään?

Assari on yksi yrityksen sujuvan arjen peruspilareista. Työskentelee assari sitten etänä tai yrityksessä paikan päällä voit aina luottaa, että apu on lähellä ja asiat hoituvat aikataulussa. Assaripalvelumme on luotu sinua varten, jotta sinä voit keskittyä yrittämiseen – assari hoitaa päivittäiset sekä äkilliset arjen asiat, joita yrittäjä ei itse halua tai ehdi hoitamaan.

OMA Assari auttaa, kun
  • apua hallinnollisten asioiden hoidossa
  • myynti- ja ostoreskontran hoitajan
  • Viranomaisilmoituksille tekijän
  • Apua tietojen koostamiseen ja arkistointiin
  • Sähköistää kirjanpitosi avaimet käteen periaatteella
Ota yhteyttä
Asta Suikkanen

Operatiivinen johtaja OMA Assari

Tuula Suvanto

Toimistopäällikkö ja palkkahallinnon asiantuntija

+358 40 551 6553

Irina Puranen

Taloushallinnon asiantuntija

+358 44 976 2913

Ljudmila Miseikis

Taloushallinnon asiantuntija

+358 44 242 0133

Elina Ojala
Taloushallinnon asiantuntija +358 44 765 2467
Nikola Gulová

Taloushallinnon asiantuntija

+358 44 242 4876

Terri Paju

Taloushallinnon asiantuntija

+358 44 242 5903

Antti Kaijolainen

Asiakkuusvastaava

Sähköpostiosoitteet:  etunimi.sukunimi@oyg.fi

Saara Juvonen

Taloushallinnon assistentti

Sähköpostiosoitteet:  etunimi.sukunimi@oyg.fi